کارگردانی فیلم

کارگردان،مغز متفکر یک فیلم یا یک اثر هنری است . چرا که بایستی بتواند  یک فیلمنامه را که عبارت است از شخصیت و ماجرا   و متشکل از گفتگو، توصیف و تصاویر است وبر روی کاغذ به نگارش در آمده است و پیرنگی برای یک فیلم است با برنامه ریزی ، دکوپاژ ، انتخاب عوامل و رهبری گروه  با خلاقیت و ذوق هنری خود  به فیلمی باور پذیر برگرداند.

کارگردانی ، یک فیلم فقط  نظارت بر مصور کردن یک فیلمنامه نیست، بلکه یک کارگردان خلاق با درک درست فیلمنامه که نقشه و پیرنگی ابتدایی برای تولید یک فیلم یا اثر هنری است با تمرکز خود بر روی فیلمنامه و آنالیز کردن تک تک شخصیت های فیلمنامه و م و گفتگو با نویسنده اثر بمنظور  شناخت  بهترشخصیت های فیلم ، و با تخیل در ذهن خود بمنظور باور پذیری آنها  برای مخاطب، فیلم را ساخته شده می پندارد و با دکوپاژی ذهنی شخصیت ها و کاراکترهای فیلم را ، همانطور که در فیلمنامه توصیف شده است کنار هم قرار می دهد و عمل و عکس العمل آنان را مورد بررسی قرار می دهد و با ذهنی باز و آینده نگر فیلم را همانگونه که قرار است ساخته شود ،  در ذهن خود مرور می کند و اگر باورشان برای او قابل قبول باشد شروع به دکوپاژ فیلم می کند. 

کارگردان خلاق با دکوپاژ حساب شده ، بایستی برای تک تک صحنه ها ، کادر بندی ها و میزانسن های کار خود دلیل و منطقی خاص داشته باشد و با چیدمان درست و با بهره گیری از نور ، رنگ ، بازیگر ، تدوین ، حرکت و زاویه دوربین  و قاب بندی مناسب  پیامی خاص به بیننده  منتقل نماید.

کارگردان بایستی با فیلم خود ، حس همذات پنداری در فیلم پدید آورد و در انتخاب کاراکترها دقت نماید که با نقش ها همخوانی داشته باشند و با هدایت خود نقش های باور پذیری خلق نماید و به کاراکتر ها اجازه ندهد در حس و حال رول ها و نقش های قبلی خود فرو روند .

او  با در نظر گرفتن فیزیک بدنی بازیگر ، توانایی کاراکتر در ارائه نقش ، حرکات و رفتار های روحی و روانی او بر اساس نقشی که در فیلمنامه وجود دارد  اقدام به انتخاب بازیگر می نماید.

یک کارگردان حرفه ای ، با درک تصویر و شناخت و دید  بصری و زیبایی شناسی عناصر تشکیل دهنده فیلم ،  سعی در انتقال آگاهانه پیام  خود را دارد ، بنابر این با ظرافت ، دقت و وسواس خاص خود اقدام به ساخت فیلم می نماید  و برای این کار بهترین عوامل را که در صنف خود سر آمد دیگران هستند انتخاب و به کار می گیرد و همه در راستای اهداف  کارگردان ودر جهت اجرای افکار و ایده های او بکار گرفته می شوند.

با نگاهی به تاریخ سینما ، و با مرور آثار شاخص آن ، براحتی در می یابیم که اکثر کارگردانان مطرح که دارای فیلمهای شاخصی هستند از قبل با هنرهای دیگر آشنایی کاملی داشته و با تلفیق دیگر هنرها با هنر هفتم به درک درستی از هنر سینما رسیده و ایده ها و افکار درونی خویش را باالمانهای خاصی که ابداع نموده اند در قالب فیلم به مخاطب ارائه کرده اند .

سرگئی آیزنشتاین از قبل یک آرشیتکت بود با ورود به سینما  ، علاوه بر تحول در تدوین فیلم ، در زمینه طراحی صحنه فیلمهای خود و کادر بندی های زیبا به درک درستی از تصویر رسید .

او با استفاده از همه عناصر فضایی و با دقت و هوشیاری ، جان بخشیدن به اشیا ء بی جان با کادر بندی و ریتم مناسب در تدوین در مجسمه شیرهای بی جان و با برش های منطقی و با انتخای زوایای درست و دید بصری ، و بیان احساسات جمعی آثار خارق العاده ای را مانند رزمناو پوتمکین ، ایوان مخوف ، اکتبر، کهنه و نو را بوجود آورد که با گذشت زمان هنوز هم جزء آثار خاص تاریخ سینما محسوب و به یادگار مانده اند.

داوژنکو دیگر فیلم ساز روسی که سبکی در سینمای شاعرانه به نام خود ابداع و بوجود آورد قبل از کارگردانی یک طراح و گرافیست بود.

ژرژ ملیس فیلمساز ابتدایی تاریخ سینما در ابتدا یک شعبده باز بود که برای اجرای ایده های ابتدایی خود سینما را بهترین وسیله ای یافت که تا آن زمان اختراع شده بود.

این که گفته می شود کارگردان ، مغز متفکر یک فیلم است ، سخن گذاف و بیهوده ای نیست ، چرا که ممکن است همه در برگردان محتوای یک اثر معروف مانند یک رمان به فیلم  به اثر ابتدایی وفادار باشند و کمتر در داستان دخل و تصرف نمایند ، اما به سختی می توان در فرم و قالب  آنها نقاط مشترکی یافت

یکی مثل جان فورد در کادر بندی های آثار خود و در فیلمهای وسترن نیمی از کادر را به آسمان اختصاص می دهد و کوچکی کاراکتر ها را در برابر طبیعت بی جان  به رخ می کشد ،

کارگردان دیگری مانند ژان رنوار از شکستن و خرد کردن صحنه دوری کرده و با نماهای طولانی و حرکت متحرک دوربین فضا را تعریف کرده و به کشف راز ها می پردازد و سبکی برای خود ابداع می کند که از نظر زیبایی شناسی ، نکات مهمی درآن نماها و صحنه ها قابل تعمل است.

نتیجه کلی آن است که یک کارگردان بعنوان مغز متفکر یک فیلم حرف آخر را می زند و اوست که رهبری گروه را بر عهده دارد و همه عوامل تابع او هستند و کسی حق دخالت در کار اورا بعنوان مالک هنری یک فیلم ندارد.

 

چگونه فیلمنامه ننویسیم

نگاهی به سریال های تلویزیونی

کارگردانی فیلم

فیلمنامه ، پایه و اساس یک فیلم

، ,فیلم ,یک ,های ,ها ,کارگردان ,و با ,یک فیلم ,ها و ,کادر بندی ,و به

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پائیز ما برترین مرجع تخصصی معماری و سازه های ایران مطالب اینترنتی نیلوفر fotonini کاربرد فناوری تو بهترین خرید رو از ما داشته باش حوض نقاشی آموزش کامپیوتر بازار کار | آموزش کامپیوتر ، برنامه نویسی و امنیت عاشقِ بیچاره